نام گذاری برند در رویکردهای نوین بازاریابی از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است، چرا که باید استراتژی های اساسی شرکت را حمایت کرده و توسط تمام اعضای شرکت پذیرفته شود. اگر نمی دانید برند چیست و برند شدن یعنی چه؟ بهتر است با ما همراه باشید تا انتخاب برند را به صورت استراتژیک و کاملاً اصولی فرا بگیرید.

branding

معمولاً اشتباهات رایج در برندسازی باعث می شود تا نتوانید یک نام مناسب را برای برند خود انتخاب کنید. برای انجام این کار به صورت اصولی ابتدا باید جایگاه برند را بشناسید و بدانید هویت برند چیست. در این هنگام است که با معماری برند و توسعه آن می توانید انواع مدل های معماری برند را فرا بگیرید و در انتخاب یک نام مناسب موفق عمل کنید. ده قدمی که باید برای نام گذاری برند انجام دهید شامل موارد زیر می ‌شوند.

  1. جمع آوری اعضای تیم
  2. نام گذاری برند با استفاده از طوفان فکری
  3. تمرین مشارکت آزاد
  4. خط خطی کردن
  5. پیدا کردن اسم های هنری و پرفروش
  6. استفاده از فرهنگ نامه برای نام گذاری برند
  7. استفاده از تکنیک های نام گذاری برند مانند بازی بر اساس قوانین
  8. یک نام را انتخاب کنید.
  9. برند را مزه مزه کنید.
  10. فهرستی از اسامی انتخابی افراد حاضر تهیه کنید.

برند چیست؟

برند یک اصطلاح یا مفهوم تجاری است که برای یک شرکت استفاده می شود و مشتریان آن شرکت و محصولات تولید شده شرکت را با این نام می شناسند. معمولاً همه برندها دارای لوگو هستند که به عنوان شناسنامه برند عمل می کند. البته بین برند و لوگو تفاوت وجود دارد.

thinking

لوگو تنها یک علامت تجاری است که برند را معرفی می ‌کند؛ اما نام گذاری برند در اصل دارای ارزش برای مخاطب است و به عنوان یک شاخصه ویژه برای شرکت محسوب می شود. در واقع در پاسخ به این سؤال که برند چیست، باید بگوییم که برند شامل تمام ارزش ها، ایده ها، باورها و استانداردهای یک کسب و کار است که در ذهن مصرف کنندگان می ماند و به اصطلاح تبدیل به یک برند می شود.

برند شدن یعنی چه؟

حالا شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که برند شدن یعنی چه؟ هنگامی که یک برند و نام تجاری بتوانند مشتری های وفادار را جذب کند و حتی پس از گذشت سال ها برای مصرف کنندگان و مشتریان پذیرفته و شناخته شده باشد، به یک برند معروف تبدیل می شود.

اشتباهات رایج در برند سازی

اشتباهات رایج در برند سازی عبارت اند از:

common mistakes in branding

توجه نکردن به قدرت و اهمیت برند سازی

افرادی که به برند سازی توجه نمی کنند، نمی توانند هویت مشخصی برای کسب و کار خودشان در ذهن مخاطب ایجاد کنند.

تمرکز بر لوگو به جای برند

داشتن یک لوگوی خوب عامل موفقیت نیست و باید در کنار آن به شعارهای تبلیغاتی آن برند و سایر تصاویری که خصوصیات شما را در ذهن مشتری می سازد نیز توجه کنید.

ساخت برند برای جلب رضایت همه

یکی از اهداف برند جلب رضایت مشتری است، اما اگر بخواهید همه را راضی نگه دارید ممکن است جمعیت خاص مخاطبان خود را از دست بدهید.

making a brand to satisfy everyone

عدم توجه به شخصیت برند

همیشه برندها دارای یک خالق هستند که با توجه به نوع تفکر و ایدئولوژی خود، قدم مهمی را برای برند سازی بر می دارند؛ بنابراین باید به تفکر افرادی که خالق برند هستند، توجه ویژه داشته باشید.

پیچیده بودن تصویر برند

مخاطبان باید از طریق نماد شرکت شما و لوگوی آن به راحتی شما را بشناسند؛ بنابراین ساده بودن آن به جذب بیشتر مشتری کمک می کند.

Imitation of other brands

تقلید از برندهای دیگر

تحقیق درباره برندهای موفق کار مفیدی است؛ اما تقلید از آن ها نتایج عکس را در پی دارد.

انجام تغییرات زیاد و نامناسب در برند

ایجاد هرگونه تغییری در برند ثبت شده نیازمند برقراری ارتباط مشتریان با آن می باشد؛ بنابراین بهتر است ظاهر لوگو و برند تغییر چندانی نداشته باشد.

جایگاه برند

جایگاه برند، به هدف مشتریان از انتخاب برند شما در مقایسه با سایر برندها گفته می شود. در واقع از طریق جایگاه برند می توان فهمید که تمامی فعالیت های یک برند دارای هدف مشخصی هستند و همگی برای راه های ارتباطی بین برند و مشتری تکیه دارند. برندهایی که دارای یک جایگاه قوی باشند، خاص هستند و با سایر برندهای رقیب شباهت دارند.

logo

هویت برند چیست؟

ممکن است خیلی از افراد ندانند که هویت برند چیست و آن را با لوگو یا آرم تجاری اشتباه بگیرند؛ اما در واقع هویت برند به برداشت و درکی که مخاطب از آن دارد، اشاره می کند؛ یعنی هنگامی که نام یک برند را می شنود و یا لوگوی آن را می بیند، بلافاصله به تبلیغ های اینترنتی فکر می کنند و به این صورت هویت برند شکل می گیرد.

معماری برند و توسعه آن

معماری برند و توسعه آن زمانی اهمیت پیدا می‌ کند که یک برند دارای چندین محصول باشد و بخواهد برای برند سازی تصمیم بگیرد. به طور کلی کسب و کار هایی که بیش از یک محصول دارند، باید استراتژی های مربوط به برند سازی درباره کسب و کار های چند محصولی، معماری برند و توسعه آن را آموزش ببینند تا با استفاده از چهار چوب ‌های نام گذاری و معماری برند یک برند خاص را انتخاب کنند.

انواع مدل های معماری برند

معماری برند شامل ۵ مدل مستقل و یک مدل ترکیبی می شود. در این قسمت از مقاله به دو نمونه از مهم ترین انواع مدل های معماری برند می پردازیم.

خانه برندی

یکی از انواع مدل های معماری برند، مدل خانه برندی یا برند چتری است. در این مدل تمامی محصولات و خدمات توسط یک نام و در زیر یک چتر ارائه می شوند و برای موفقیت هرچه بیشتر برند اصلی تلاش می کنند. یکی از نمونه های خانه برندی شرکت اسنپ است که از این مدل استفاده می کند. در ساخت این نمونه از برند هزینه‌ های مربوط به تبلیغات و بازاریابی برای معرفی کردن خدمات و محصولات جدید کم تر شده و بهره ‌وری شرکت افزایش پیدا می کند.

معماری ترکیبی

معماری ترکیبی نیز مانند خانه برندی یکی دیگر از انواع مدل های معماری برند است. در معماری ترکیبی برندها تنها از یک شیوه استفاده نمی کنند؛ یعنی برندها می توانند از تلفیقی از انواع مدل ها استفاده کنند. به این صورت که یک برند مادر مانند چتر وجود دارد که در زیر آن می توانند چندین زیر برند قرار داشته باشند و بین این برندها و برند مادر ارتباط وجود دارد. به عنوان مثال در شرکت مایکروسافت مجموعه نرم افزار های آفیس، ویندوز و … مانند یک برند چتری هستند که ایکس باکس می تواند به عنوان زیر برند مایکروسافت محسوب شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم نکات، استانداردها و تکنیک های نام گذاری برند و از همه مهم تر اشتباهاتی که در این مسیر می توانید مرتکب شوید را جامع و کامل در اختیارتان قرار دهیم. امید به اینکه برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *