تبلیغات کلیکی یا PPC که مخفف pay-per-click است مدلی از بازاریابی اینترنتی (تبلیغات آنلاین) است که برای هدایت ترافیک وب‌ سایت‌ ها استفاده می‌ شود. هنگامی که تبلیغات کلیکی به درستی کار کنند، هزینه آن ناچیز است، زیرا ارزش بازدید بیشتر از مبلغی است که برای آن پرداخت می‌ شود. تبلیغات کلیکی به تبلیغ‌ کنندگان اجازه می‌ دهد زمانی که شخصی کلید واژه‌ ی (کلمه کلیدی) مرتبط با پیشنهاد کسب‌ و کارش را جستجو می‌ کند، لینک‌ های حمایت‌ شده توسط موتور جستجو، پیشنهاد هایی را به صورت فهرست آگهی‌ ها در صفحه نتایج گوگل از طریق تولید محتوا نمایش می‌ دهند.

تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو چگونه کار می‌ کند؟

برای اینکه تبلیغات کلیکی در فهرست نتایج موتورهای جستجو نمایان‌ تر نمایش داده شوند (که معمولاً به آن صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP گفته می شود)، تبلیغ‌ کنندگان نمی‌ توانند با پرداخت هزینه‌ ی بیشتر اطمینان حاصل کنند که تبلیغات‌ شان برجسته‌ تر از تبلیغات رقیب‌ شان ظاهر می‌ شود.

click

بلکه قرار گرفتن تبلیغات کلیکی در موتور های جستجو یک فرآیند کاملاً خودکار است که گوگل و سایر موتورهای جستجوی اصلی برای تعیین ارتباط و اعتبار تبلیغاتی که در SERP آن‌ ها ظاهر می‌ شود، به تبلیغات کلیکی در فهرست نتایج جایگاهی را اختصاص می‌ دهند. به عنوان نمونه Google Ads محبوب‌ ترین سیستم تبلیغاتی کلیکی در جهان است. که به افراد برای رشد کسب و کارشان این امکان را می‌ دهد تا تبلیغاتی را ایجاد کنند که در موتور جستجوی Google ظاهر شوند. در این خصوص گوگل نیز مجموعه ای از تبلیغاتی ارزشمند را در صفحه نتایج جستجوی خود انتخاب می‌ کند. که اساس این انتخاب به ترکیبی از عوامل، از جمله کیفیت و ارتباط کلمات کلیدی، کمپین‌ های تبلیغاتی آن‌ها و نیز اندازه آن‌ ها بستگی دارد.

انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی راهی برای خرید بازدید از سایت‌ ها در نظر گرفته می‌ شود. به عنوان نمونه تبلیغات موتور های جستجو مانند تبلیغات گوگل، تبلیغات فیسبوک و تبلیغات توییتر یکی از محبوب‌ ترین پلتفرم‌ ها و اشکال تبلیغات کلیکی هستند. حال می خواهیم انواع و اقسام آن را بررسی کنیم با ما همراه باشید

تبلیغات جستجوی پولی

تبلیغات جستجو پولی رایج‌ ترین تبلیغاتی هستند که در نتایج جستجو می‌ بینید. این تبلیغات PPC  که به صورت تبلیغاتی که حاوی متن بدون تصویر هستند در بالا و پایین نتایج جستجو در گوگل ظاهر می‌ شوند.

click

تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی یکی دیگر از انواع تبلیغات کلیکی هستند. که در وب سایت های شریک Google ظاهر می‌ شود. تبلیغات نمایشی به جای تبلیغات تمام متنی، معمولاً شامل عکس و متن هستند. این تبلیغات شما را قادر می‌ سازد تا بازار هدف خاص خود را تعیین کنید یا روی هدف قرار دادن افرادی تمرکز کنید که از وب سایت‌ های مشابه وب سایت شما بازدید می‌ کنند.

تبلیغات بازاریابی مجدد

تبلیغات بازاریابی مجدد یکی از انواع کمپین‌ های PPC است که می‌ توانید برای جذب مجدد مخاطبان خود اجرا کنید.

تبلیغات خرید گوگل

تبلیغات خرید گوگل نوع دیگری از تبلیغات پولی است که شما می‌ تواند از آن برای کمک به مشتریان برای یافتن محصولات شما استفاده کند. این تبلیغات در قالب چرخ‌ فلک در بالای نتایج جستجوی اصلی گوگل ظاهر می‌ شوند. این به کاربران اجازه می ‎دهد تا محصولات و قیمت‌ ها را قبل از کلیک بر روی وب سایت شخصی مشاهده کنند.

تبلیغات خدمات محلی

تبلیغات خدمات محلی یکی از منحصر به فردترین انواع تبلیغات پولی است. که جدا از تبلیغات سنتی Google عمل می‌ کنند.

 تبلیغات حمایت شده جیمیل

تبلیغات حمایت شده توسط Gmail در بالای صندوق پستی کاربر ظاهر می‌ شود. و همچنین کاربران می توانند این ایمیل‌ ها را روی دسکتاپ و در اپلیکیشن موبایل ببینند.

تبلیغات رسانه‌ های اجتماعی

تبلیغات رسانه‌ های اجتماعی یکی از محبوب‌ ترین انواع تبلیغات پولی و  یکی از راه‌ های عالی برای ارتباط با کاربران رسانه‌ های اجتماعی است.

click

تبلیغات ویدیویی یوتیوب

این تبلیغات گاهی به صورت یک تبلیغ تمام صفحه و غیرقابل رد شدن می‌ باشند و گاهی به صورت یک آگهی نوار کناری کوچک ظاهر می‌ شوند.

مزایای تبلیغات کلیکی

تبلیغات PPC یکی از قدرتمندترین دارایی‌ های استراتژی بازاریابی و نیز جزء محبوب‌ ترین راه‌ های بازاریابی می‌ باشد که دلیل آن مزایایی است که دارد. برخی از مزایای تبلیغات کلیکی عبارتند از:

مقرون به صرفه بودن

 برخلاف تبلیغات چاپی و سنتی، با PPC می‌ توانید کمپین‌ های خود را به گونه‌ ای تنظیم کنید که فقط زمانی که شخصی روی تبلیغ شما کلیک می‌ کند، هزینه دریافت می‌ کنید.

قابلیت تنظیم مجدد

 یکی دیگر از مزیت های اصلی PPC این است که می‌ توانید به راحتی تنظیمات کوچکی در کمپین‌ های خود ایجاد کنید تا اثربخشی آنها را به حداکثر برسانید.

هدفمند بودن

علاوه بر انتخاب کلمات کلیدی، می‌ توانید تبلیغات خود را بسته به مخاطب مورد نظر خود هدف قرار دهید. با تنظیم کمپین‌ های خود بر اساس جمعیت، علایق یا موقعیت جغرافیایی، محتوای خود را در معرض دید افرادی قرار می‌ دهید که به احتمال زیاد مشتری می‌ شوند.

دسترسی سریع به نتایج

 PPC بر خلاف سئو، یک راه سریع برای نمایش وب‌ سایت شما در مقابل مخاطبان  است. جایی که سئو ممکن است ماه‌ ها طول بکشد تا جذابیت پیدا کند، معمولاً با  PPCدر عرض چند هفته دیدن و ردیابی نتایج کمپین‌ های PPC خود را خواهید کرد.

click

راه اندازی آسان

 تنظیمات آسان PPC نسبت به تبلیغات چاپی و سنتی موجب گردید تا افراد برای رشد کسب و کارشان به سمت تبلیغات کلیکی هدایت شوند. و مجذب آن به عنوان راهی آسان برای کسب سود بیشتر شوند.

ابزارهای مناسب تبلیغات کلیکی

در سال 2016، ابزارها برای بازاریابان حرفه‌ای ایجاد شدند که شناخت آن‌ ها ما را قادر به کسب سود بیشتر و ارتقاء کسب و کارمان می‌ کند. به طور مثال شناخت ابزارهای PPC مناسب سبب صرفه جویی در وقت، ارائه بینش مهم  و در نهایت موجب افزایش پول برای شرکت یا مشتریان می‌ شود. لیست  ابزارهای شگفت انگیز PPC ؛

  1. ابزارهای مدیریت PPC:
  2. Google Ads Editor
  3. Bing Ads Editor
  4. WordStream Advisor
  5. Google Ads Performance Grader
  6. AdEspresso
  7. ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی برای PPC :
  8. SEMrush
  9. Spyfu
  10. iSpionage
  11. Google Trends
  12. ابزارهای ردیابی تماس PPC:
  13. Twilio
  14. Call Rail
  15. ابزارهای تجزیه و تحلیل PPC:
  16. Twitter Analytics
  17. Google Analytics
click

قیمت تبلیغات کلیکی (Cost-per-click (CPC))

هزینه هر کلیک (CPC) با تقسیم هزینه تبلیغات بر تعداد کلیک‌ های ایجاد شده توسط یک تبلیغ محاسبه می شود. فرمول اصلی این است: هزینه هر کلیک ($) = هزینه تبلیغات ($) / تبلیغات کلیک شده

نرخ ثابت

در مدل نرخ ثابت، تبلیغ‌ کننده و ناشر بر سر مبلغ ثابتی توافق می‌ کنند که برای هر کلیک پرداخت می‌ شود. در بسیاری از موارد، ناشر یک کارت نرخ دارد که پرداخت به ازای کلیک (PPC) را در مناطق مختلف وب سایت یا شبکه خود فهرست می‌ کند. مدل نرخ ثابت بیشتر رایج است.

مبتنی بر پیشنهاد

آگهی‌ دهنده قراردادی را امضا می‌ کند که به آنها اجازه می‌ دهد در یک حراج خصوصی که توسط یک ناشر یا معمولاً یک شبکه تبلیغاتی میزبانی می‌ شود، با دیگر تبلیغ‌ کنندگان رقابت کنند. حراج به صورت خودکار انجام می‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *